Skip to content

DIVERSITY, EQUITY & INCLUSION

 

RÓŻNORODNOŚĆ

RÓWNE TRAKTOWANIE

INKLUZYWNOŚĆ

AUTORSKI PROGRAM DLA FIRM

WSPIERAJĄCY BUDOWANIE KULTURY ORGANIZACYJNEJ

OPARTEJ NA ZASADACH

RÓŻNORODNOŚCI, RÓWNOŚCI I INKLUZYWNOŚCI

DLACZEGO WARTO SIĘGNĄĆ

PO NASZ PROGRAM?

Temat równości, różnorodności i wprowadzania działań wspierających inkluzywność to niezwykle ważny temat dla każdej organizacji. Zwiększająca się świadomość wyzwań wynikających z różnic międzyludzkich oraz korzyści płynące z budowania kultury organizacyjnej uwzględniającej te różnice, sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na zdobywanie wiedzy i umiejętność z tego zakresu.

Nasz autorski program AwareDEI skierowany jest do wszystkich zainteresowanych tematem równości, różnorodności i inkluzywności, zwłaszcza:

  • menedżerów i firm, dążących do zapewnienia równości pracowników, zarówno w aspekcie prawnym (sprostanie wymogom formalnym, zgodność z prawem) jak i kulturowym
  • osób na stanowiskach menadżerskich, które doświadczają wyzwań związanych z różnorodnością w działach, którymi zarządzają
  • osób pracujących w zespołach, które chciałby korzystać z potencjału płynącego z różnorodności
  • przedstawicieli organizacji, której klientami są przedstawiciele różnych środowisk i/lub narodowości
  • organizacji, które chciałyby wprowadzić zmiany w kierunku inkluzywności w kulturze organizacyjnej
  • organizacji, chcących zadbać o równe traktowanie pracowników
  • organizacji, dla których kwestie budowania kultury organizacyjnej w oparciu o założenia DEI są bliskie i które chcą w ten sposób kształtować środowisko pracy

RÓWNE TRAKTOWANIE

Równe traktowanie to obowiązek każdego pracodawcy. Miejsca pracy powinny być tak organizowane, by równo traktować wszystkich zatrudnionych. Zapewnia nam to polskie i unijne prawo.

Czy jest to realna rzeczywistość?

Równe traktowanie oznacza jednakowy dostęp do zatrudnienia, szans rozwojowych czy obiektywne traktowanie w trakcie konfliktów lub dbanie o jednakowy dostęp do feedbacku. Niestety, dla wielu jest to nadal wyzwanie. I nie chodzi tu tylko o otwartą dyskryminację, czyli zachowania wprost uderzające w osoby różniące się od nas. Wrażliwość na takie kwestie wyrabialiśmy od lat. Zdecydowanie większym wyzwaniem są ukryte uprzedzenia i związane z nim mikro-reakcje.

Nie zawsze jesteśmy bowiem świadomi, że w codziennej rozmowie jednych klientów/współpracowników traktujemy przyjaźnie, innych (różniących się od nas) traktujemy z góry lub z niechęcią. Dlatego równe traktowanie nie powinno się odnosić tylko do kwestii wspierającego prawa, ale przede wszystkim oznacza dla wszystkich osób tworzących organizację, budowanie w sobie szczególnej wrażliwości na to co i jak myślimy o innych, uważności na pozornie błahe różnice oraz rozwijanie umiejętności społecznych.

Projekt bez tytułu (10)

RÓŻNORODNOŚĆ

to pojęcie odnoszące się do zauważania kwestii, które odróżniają nas od innej osoby lub całej grupy osób. Wprowadzanie polityki różnorodności do organizacji ogólnie można opisać jako nadawanie mocy osobom przez zauważanie i szanowanie, ale również docenianie potencjału płynącego z różnic w wieku, płci, pochodzenia, religii, niepełnosprawności, orientacji seksualnej, czy poziomu edukacji i doświadczeń.

Każdy człowiek niesie ze sobą indywidualną perspektywę związaną z doświadczeniami i wiedzą, a także unikalne ujęcie rozumienia „świata”, która może zwiększać potencjał organizacji.

Różnorodność oznacza budowanie kultury opartej na poczuciu bezpieczeństwa, pozytywnego nastawienia i wzajemnej akceptacji. Oznacza to dążenie do zrozumienia i tolerancję, które jest jedyną drogą do docenienia różnorodności i wykorzystania jej w rozwoju.

3

INKLUZYWNOŚĆ – polityka włączania

Działania inkluzywne to zachowania aktywnie wspierające zrozumienie dla różnic indywidualnych, podkreślających równe traktowanie i otwartość. Wprowadzenie kultury organizacyjnej opartej na polityce inluzywności oznacza nie tylko uwzględnianie potrzeb płynących z różnic związanych z płcią, wiekiem, sytuacją rodzinną, wyznaniem religijnym, miejscem pochodzenia, czy zamieszkania, a nawet czynnikami osobowościowymi, jak np. ekstrawersja czy introwejca. Idzie krok dalej z kierunku postrzegania tej różnorodności jako zasobu i procesowego wykorzystywania ich do rozwoju organizacji na wielu poziomach.

Poprawnie wprowadzone działania inkluzywne owocują poczuciem szacunku i wartości osób pracujących oraz budują poczucie przynależności. Wymagają zmian w nastawieniu i postawach, jednak korzyści w postaci dobrej atmosfery pracy i efektywnej współpracy, dotyczą wszystkich. W efekcie możemy zauważyć wzrost motywacji przekładającą się na wyniki w produktywności i wydajności.

Projekt bez tytułu (8)
well be roboczy

JAK MOŻEMY POMÓC?

Program AwareDEI powstał aby oferować Klientom kompleksowe wsparcie w budowaniu kultury opartej na i respektującej zasady RÓWNEGO TRAKTOWANIA, RÓŻNORODNOŚCI oraz INKLUZYWNOŚCI.

Realizujemy projekty EDUKACYJNE oraz DORADCZE  (AUDYT / DIAGNOZA oraz WDROŻENIA).

CO ZYSKASZ DZIĘKI AwareDEI?

Zrozumienie korzyści wynikających z różnorodności i inkluzji oraz przyjęcie tych wartości przez firmę

Zrozumienie kluczowych zasad obowiązujących w inkluzywnym miejscu pracy

Poszerzenie wiedzy na temat uprzedzeń – świadomych i nieświadomych – oraz faktu, iż są one częścią ludzkiej natury

Uznanie i zrozumienie sposobu, w jaki uwidaczniają się nieświadome uprzedzenia, oraz wpływu, jaki wywierają one na postępowanie ludzi

Ukazanie, w jaki sposób należy radzić sobie z bezpośrednimi i pośrednimi niewłaściwymi zachowaniami

Sporządzenie planu działania mającego na celu wypracowanie bardziej inkluzywnych zachowań i promowanie zmian w całej firmie

AwareDEI

PROPONOWANE PRZEZ NAS WARSZTATY

well be roboczy
Projekt bez tytułu (9)

ORGANIZACJA OPARTA NA DEI – KWESTIE KULTUROWE, PRAWNE I PROCESOWE 

Temat równości, różnorodności i wprowadzania działań wspierających inkluzywność to nie tylko trend czy popularne i nośnie hasło korporacyjne.

Tematyka DEI odnosi się zarówno do kwestii budowania świadomości pewnych zjawisk, jak i wprowadzania, uczenia oraz egzekwowania przez organizacje standardów postaw i zachowań respektujących DEI, ale to również grupa zagadnień regulowanych prawnie.

Wprawdzie DEI dużo szerzej rozpatrywana jest w aspekcie kulturowym niż prawnym, organizacje i osoby zarządzające powinny mieć wiedzę i świadomość, że część obszarów związanych z DEI – w szczególności te związane z równością, dyskryminacją, działaniami antymobbingowymi – są również przedmiotem rozwiązań i regulacji prawnych oraz narzucają na pracodawców konkretne obowiązki.

Nasz warsztat łączy oba te zagadnienia, pokazując co jest już wymogiem, co rynkowym standardem, a co innowacyjnym działaniem wpierających budowanie organizacji respektującej zasady DEI.

Pomożemy Ci:

  • poznać wymiary i obszary, do których odnosi się DEI
  • zrozumieć kluczowe zasady obowiązujące w organizacji respektującej zasady DEI
  • poznać ramy i zasady formalne i prawne, regulujące kwestie DEI w organizacjach 
well be roboczy (4)

DEI A UKRYTE UPRZEDZENIA W CODZIENNYCH SYTUACJACH

Postawa, jaką są uprzedzenia, jest wyzwaniem dla wszystkich relacji społecznych.

Różnorodność, którą uczymy się szanować i postrzegać jako zasób ma również swoją ciemną stronę. W toku wieloletnich badań i obserwacji stwierdzono, że wszelkie różnice między ludźmi mogą być podstawą zachowań dyskryminacyjnych. Płeć, wiek, narodowość, status społeczny czy nawet styl ubierania się i mówienia (i wiele innych), to częste powody nierównego traktowania, a nawet agresji. Budowanie współpracy opartej na równości i tolerancji wymaga zmierzenia się z własnymi postawami, w szczególności z zachowaniami i przekonaniami, które nie są łatwo uchwytne, ale w postaci ukrytych uprzedzeń wpływają na nasze relacje.

Pomożemy Ci:

  • zrozumieć procesy decydujące o naszym myśleniu, wpływające na nasze decyzje i osąd oraz kształtujące uprzedzenia
  • zwiększyć świadomość w obszarze występujących uprzedzeń, zwłaszcza tych pozostających w strefie nieświadomej
  • zwiększyć świadomość nt. konsekwencji działania uprzedzeń, zarówno ze strony osoby z grupy dyskryminowanej, jak i szerszych relacji społecznych i biznesowych.
well be roboczy (5)

OBIEKTYWIZM / DYSKRYMINACJA / MOBBING

Obiektywizm jest jedną z ważniejszych cech, którą chcemy opisywać nasze decyzje. Staje się on szczególnie istotny w sytuacjach tak delikatnych, jak ocena zachowań mobbingowych. Ich konsekwencje bowiem mają ogromne znaczenie dla dalszych losów nie tylko osób bezpośrednio zaangażowanych, ale często odbijają się echem w całej organizacji.

Badania z obszaru psychologii społecznej prowadzone na przestrzeni lat pokazują, jak często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak różne rzeczy/ludzie/sytuacje wpływają na podejmowane przez nas decyzje.

Poznanie sposobów w jaki działa nasze myślenie to pierwszy krok do wypracowania strategii zwiększania obiektywizu naszych decyzji. Rozbudowanie wiedzy o schematach poznawczych – fundamentu m.in. stereotypów, a dalej uprzedzeń, występujących również w sposób przez nas nieuświadamiany, to szansa na stworzenie strategii pomagającej uchronić się przez uleganiem błędom poznawczym.

Pomożemy Ci:

  • Zrozumieć procesy decydujące o naszym myśleniu, wpływające na decyzje i osąd.
  • Zauważyć błędy poznawcze oraz zdiagnozować sytuacje, w których im ulegamy.
  • Wypracować sposobów działania ograniczający uleganie niechcianym wpływom oraz wzmacniający obiektywizm ocen.
well be roboczy (3)

KWESTIE DEI W PROCESIE BUDOWANIA SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI 

W procesie porozumiewania się wiele zależy od cech osób biorących w niej udział, jej stylu komunikowania i specyfiki kontekstu sytuacyjnego. Cechą wspólną dla wszystkich aktów komunikacji jest fakt, że ich skutek ma konsekwencje – czasami niekorzystne dla samych uczestników, ich relacji, a nierzadko nawet kolejnych osób powiązanych. W praktyce oznacza to, że echa źle zaadresowanej kwestii, w wyniku braku umiejętności reagowania w odpowiedni sposób, będą rozchodzić się w stopniu, nad którym trudno nam zapanować. Nie rzadko w ten sposób dochodzi do zachowań dyskryminacyjnych.

Dwa ważne obszary: praca nad przekonaniami oraz umiejętności komunikacyjne, dopełniają się wzajemnie, by dać nam możliwość odpowiedniego zaadresowania nie tylko sytuacji trudnych, ale również zwiększenia efektywności porozumiewania się przy codziennej współpracy, niwelując uprzedzania oraz ograniczając zachowania dyskryminujące.

Pomożemy Ci:

  • Poznać, jak działa proces komunikacji i diagnozować czynników wpływających na jego jakość.
  • Praktycznie poznać własne nastawienia i oczekiwań oraz ich przełożenie na efektywność komunikacji.
  • Rozwinąć empatyczne podejścia w porozumiewaniu się z innymi oraz praktyczne umiejętności zwiększające efektywność przekazu.
shutterstock_561824005

PUŁAPKI BŁEDÓW POZNAWCZYCH W PROCESIE REKRUTACJI

Czy zdarza Ci się, że po raz kolejny dbasz o to, by nie „przywiązywać się” nadmiernie do pierwszego kandydata w cyklu rekrutacji? Zdajesz sobie sprawę, z tego, że kompetencje ładniejszych ludzi oceniamy wyżej?

A może jesteś przekonana/y, że to Ciebie nie dotyczy?

Prawda jest taka, że na nasze decyzje wpływa więcej rzeczy niż nam się wydaje i nikt z nas nie jest wolny od błędów poznawczych. 

Obiektywizm jest jedną z najważniejszych wartości w pracy rekrutera. Chcemy, by kandydaci, których wybieramy nie tylko byli w najwyższym stopniu dopasowani do potrzeb klienta, ale również by wybór, którego z nich prezentujemy klientowi był rzetelny.

Zdobycie wiedzy, o tym jak działa nasze myślenie, jak podejmujemy decyzje i co na nie może wpływać to jedyna droga do ograniczenia niepożądanych oddziaływań. W efekcie daje nam również możliwość wypracowania procedury weryfikacji własnej rzetelności i budowania swojej marki rekrutera.

Pokażemy Ci:

  • Jak działa ludzkie myślenie i jakie drogi możemy wybrać w pracy rekrutera
  • Jakie błędy poznawcze wpływają na nasze postrzeganie innych oraz jakie konsekwencje za sobą niosą
  • Jak zwiększyć uważność na przetwarzanie informacji
  • Jak budować swój obiektywizm w ocenie kandydatów

FORMA REALIZACJI WARTSZTATÓW AwareDEI

WARSZTAT WPROWADZAJĄCY
realizowany jednorazowo w wymiarze 2 godzin dydaktycznych (2 x 45 min)
wprowadzenie w tematykę (dominuje forma seminaryjna – wykładowa)
CENA 1 499 PLN DLA GRUPY
WARSZTAT JEDNODNIOWY
realizowany jednorazowo w wymiarze 6 godzin dydaktycznych (6 x 45 min)
wprowadzenie do tematu (forma seminaryjna) oraz pogłębienie tematu (forma praktyczna)
zakres merytoryczny – a w szczególności zagadnienia praktyczne – dopasowywane do realnych potrzeb Klienta
CENA 3 699 PLN DLA GRUPY
CYKL WARSZTATÓW
długość i częstotliwość warsztatów ustalana indywidualnie z klientem
zakres tematyczny uzgadniany z Klientem i dostosowany – zwłaszcza w obszarze praktycznych ćwiczeń – do realnych potrzeb Klienta
OFERTA PERSONALIZOWANA

AUTORKA I PROWADZĄCA AwareDEI

Olga Rawa-Siarkowska